Online kurzy jako cílový produkt nebo mocný marketingový nástroj? 6 tipů jak na to.

autor: | Bře 20, 2021 | Online kurzy | 0 komentářů

Online kurzy jsou rozvíjejícím se a dostupným typem vzdělávání a rozvoje. A nejen to. Pokud jste se domnívali, že tvorba webinářů, tutoriálů a online kurzů je jen pro lektory, mentory nebo kouče, zbystřete. Přínosný a nápaditý vzdělávací produkt může zlepšit i váš business.

Nejčastější formy obsahu online kurzů

Online vzdělávací produkt může mít ohromující množství podob i jejich kombinací. V případě kurzů se zpravidla jedná o série výukových videí, webinářů, audio podcastů, textových a grafických materiálů v elektronické podobě. Kompletní kurz lze zpřístupnit skrze členské sekce, sociální skupiny, emailové série nebo multimediální výukové platformy.

Hlavním kritériem při rozhodování, zda využít online kurz jako marketingový nástroj, by měl být výhodný poměr přínosů (pozn. záměrně neuvádím zisku) oproti nákladům na jeho vznik. Zejména u obsahu zdarma proto uvažujme o formátu minikurzu, krátkého webináře, sérii video nebo obrazových návodů, tutoriálů, akční výzvy apod.

V případě placeného obsahu, který rozšiřuje vaši nabídku a doplňuje stávající produkty a služby, může jít o plnohodnotný online kurz co do množství obsahu, délky i atraktivity zpracování.

Alena Dudová – Blog | Možnosti cílů při tvorbě vzdělávacího produktu

1. Prodáváte fyzický produkt a správnost jeho použití přímo ovlivňuje spokojenost zákazníka?

Naučte ho s produktem pracovat.

Vytvořte jasný a přehledný minikurz nebo video návod, jak s produktem zacházet, používat jej, pečovat o něj nebo jej vhodně skladovat. Takový návod by měl být snadno dostupný, například formou QR kódu umístěnému co nejblíže produktu.

Nezapomeňte, že jde především o názornost. Video s vloženými popisky a šipkami např. na části produktu může být lepším řešením než zdlouhavý slovní doprovod.

 

2. Budujte brand odborníka

Poskytujete profesionální služby a potřebujete, aby vás zákazníci vnímali jako odborníka? Pomocí minikurzu, výzvy nebo webináře dáváte klientům příležitost poznat vaše know-how, zkušenosti a zejména osobitý přístup. Budujete důvěru a vytváříte si podmínky pro pozdější nákup vašich odborných služeb.
Osvěta a pravidelná komunikace témat z vašeho oboru vám navíc pomáhá vyniknout v konkurenčně bohatém prostředí. Pryč s předsudky, že sdílení vašich zkušeností a postupů vás připraví o klienty.

 

3. Kurz jako funkční kanál sběru informací

Vaši zákazníci jsou zdrojem cenných informací. Pravidelnou komunikací s nimi máte příležitost zjišťovat a ověřovat jejich aktuální potřeby, testovat zájem o nové služby a získávat zpětnou vazbu na vaše produkty.

Workshop, interaktivní webinář nebo minikurz mohou být zajímavým bonusem pro stálé klienty, např. coby součást zákaznického klubu. A hlavně při pravidelném setkávání můžete svoji cílovou skupinu zapojit do zlepšování a rozvoje vašich služeb.

 

4. Cíleně vzdělávejte své zákazníky, vrátí se vám to

Publikujte čas od času webinář, minikurz nebo vytvořte interaktivní pracovní listy. Získáte nové kontakty, upevníte svoji odbornou pozici a ještě si usnadníte práci v podobě informovaných klientů, kteří již vědí, co chtějí.

Učte své zákazníky poptat zakázku, rozpoznat kvalitní služby od těch průměrných a tuto kvalitu požadovat. Poznají, že to s nimi myslíte vážně, a zvýší se i množství těch, kteří budou ochotni vaše služby zakoupit a dobře zaplatit.

 

5. Kurz jako benefit k produktu

Podívejte se na svoji službu nebo produkt optikou klienta. Co může zlepšit jeho zákaznickou zkušenost, zvýšit užitek nebo co by mu prostě jen udělalo největší radost?

Koučujete? Umožněte klientovi formou minikurzu zlepšit např. práci s cíli, soustředění nebo posilujte jeho sebekoučovací dovednosti. Využijte to jako nástroj zvýšení efektu vaší spolupráce, klient bude pracovat na svém rozvoji i tehdy, pokud nejste přítomni. Jeho výsledky porostou.

Fotíte? Naučte klienty, jak se připravit na focení nebo jak si vytvořit efektní galerii. Vyrábíte šperky? Doporučte, jak si vybrat ten ideální, jak ze šperku udělat svou osobní kotvu nebo jak si vyrobit originální šperkovnici. Hledejte zajímavý nápad s užitkem.

 

6. Online kurz jako rozšíření produktu a upsell

Online kurz je skvělou příležitostí pro doplnění či upgrade základního produktu. Promyslete, co zvýší užitek základního produktu (nebo co naopak souvisí úplně okrajově, ale bude se dobře prodávat) a buďte kreativní.

Poskytujete kosmetické služby? Rozšiřte je kurzem, díky němuž se klient v mezičase naučí péči o svou pleť. Učíte techniky líčení? Po konci kurzu se spousta informací vytratí. Ideální čas umožnit zakoupení online materiálů, které nabyté informace kdykoli připomenou.

Jste fyzioterapeut nebo trenér? Ruku na srdce, kdo si má pamatovat všechny varianty cviků. V online kurzu, členské sekci nebo obrazovém materiálu mohou být pohodlně dostupné do příští návštěvy. A za tuto možnost klient rád připlatí.

Píšete inspirativní a seberozvojové knihy? Nechte je ožít v navazujícím kurzu inspirovaném knihou a vaši čtenáři z nich teprve získají ten pravý užitek.

Pusťte se do toho, zkoušejte a objevujte

Vždy při tvorbě myslete na lidi, na vaše zákazníky a v prvé řadě na sebe. Definujte cíl, se kterým online produkt vytvoříte, pečlivě promyslete obsah a otestujte zájem mezi vašimi klienty. Je vaším cílem rozšiřovat základnu kontaktů, budovat brand odbornosti a důvěry? Hledáte atraktivní benefity a nástroje zákaznické péče, nebo chcete prostě jen více prodávat?

Vnímáte ten potenciál? Pak hurá do toho.
A pokud se potřebujete poradit, na konzultaci tudy.